Feiten en cijfers:
dit wil je weten over onze treinen
Wat is het verschil tussen een Intercity en een Sprinter? Hoelang gaat een trein mee? Je denkt er misschien niet over na als je op het perron staat, maar deze feiten en cijfers over onze treinen maken je reis nóg leuker.
Zoek de verschillen
Het ene type Sprinter of Intercity is het andere niet. Ze hebben allemaal hun eigen kenmerken en voorzieningen. Zo valt het kleurrijke interieur van de Sprinter FLIRT, geïnspireerd op de kunstwerken van Piet Mondriaan, meteen op. De gemoderniseerde Intercity VIRM herken je aan het nieuwe jasje: een frisse en opvallende geel-blauwe buitenkant met het logo op een prominente plek. Ook toekomstige nieuwe en gemoderniseerde treinen krijgen deze uitstraling.
Comfortabele rit
De nieuwste NS-trein is de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Nadat het test- en toelatingsprogramma voor deze trein succesvol is afgerond, zal deze straks als eerste te bewonderen zijn op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda. De in totaal 99 treinen – met in totaal 33.000 zitplaatsen – hebben alles in huis voor een fijne treinreis: van lekkere stoelen tot stopcontacten en extra bagageruimte. En dat is niet alles, want de trein is, zowel in de 1e als 2e klas, opgedeeld in drie zones: Ontmoeten, Werken en Stilte. Dus of je nu samen reist of nog wat mails moet beantwoorden: de trein heeft voor elke reis een geschikte spot.
99
procent van het materiaal uit de gemoderniseerde Intercity dubbeldekker VIRM wordt hergebruikt of gerecycled. Deze frisse én duurzame trein past helemaal bij ons doel om in 2040 afvalvrij te zijn. De eerste serie is vanaf 2016 gemoderniseerd. Ondertussen zijn de series 2 en 3 aan de beurt, de eerste (van de in totaal 45) opgeknapte dubbeldekkers in een gloednieuw jasje rijden nu door Nederland, eind 2023 zijn ze allemaal gereed.
Een trein voor elke reis
Of je nu elke dag of drie keer per jaar met de trein reist: de Sprinter en Intercity ken je. Ze hebben allebei een 1e en 2e klas, een toilet aan boord en zijn toegankelijk voor mindervaliden. Maar er zijn ook verschillen! Zo is de Sprinter een trein voor de korte afstanden, die stopt op alle stations van een traject. Ook fijn: je kunt makkelijk in- en uitstappen door de lage instap met schuiftrede. De Intercity is perfect voor (middel)lange afstanden en stopt op grotere stations. Alle Intercity’s hebben stiltezones, in dubbeldekkers vind je deze bovenin. Naar het buitenland reizen doe je met de ICE, IC Berlijn, IC Brussel, Thalys en Eurostar.
WIST JE DAT...
… Er 19.305 mensen bij NS werken?
… Op het Nederlandse spoor ongeveer 760 treinen met in totaal 244.442 zitplaatsen rijden? Daar komen binnenkort 99 ICNG-treinen en 84 SNG-treinen (Sprinter Nieuwe Generatie, red.) bij.
30 JAAR
… Onze treinen gemiddeld dertig jaar meegaan? Na vijftien tot twintig jaar worden ze gemoderniseerd. En als we eenmaal afscheid nemen van een trein, geven we het materiaal een tweede leven, bijvoorbeeld door ramen uit oude SGM-treinen (een van de Sprinters) te gebruiken voor een fietsenstalling. Zo (her)gebruiken we het materiaal zo goed mogelijk.
… Een trein gemiddeld zwaarder is dan een blauwe vinvis – het grootste dier ter wereld – van tweehonderd ton? De zwaarste Intercity weegt bijna het dubbele: 349 ton. De ICE is met 423 (!) ton het zwaarst.
Tekst: Maike Abma.
Deel via:
Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice
Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes
Meer NS
› Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties