Zoë Livay
‘Het is tof dat NS jong talent vraagt voor campagnenummers’
Ze werd bekend door haar deelname aan ‘The Voice of Holland’, maar schudde dat imago al snel van zich af. Zangeres Zoë Livay heeft haar eigen stijl helder, en schreef het nieuwe campagnenummer van NS: Vallen en Opstaan.
Het zijn – of in ieder geval waren – rare tijden voor een artiest, hoe gaat het met je?
‘Ja, heel rare tijden, maar het gaat goed. Ik ben vorig jaar verhuisd van Rotterdam naar Amsterdam – jaja, nogal wat voor een Rotterdammer, haha – en heb het geluk gehad dat corona samenviel met een periode in mijn leven waarin ik fulltime bezig ben geweest mijn muziekstijl te ontdekken.’
Daar ging ‘The Voice of Holland’ aan vooraf, he?
‘Klopt. Daar deed ik in 2019 aan mee, met best veel succes, maar uiteindelijk werkte het niet. Je wordt daar toch een bepaalde muziekrichting ingestuurd. Het duurde een hele tijd voordat ik eerlijk tegen mezelf én de muziek kon zeggen: dit is niet wie ik ben en ook niet wie ik wil zijn.’
Hoe kwam het dat dat zo lang duurde?
‘Je werkt daar met heel grote mensen uit de muziekwereld, dus dan blijf je toch je best doen. Maar uiteindelijk realiseerde ik me: als ik iets echt níét wil, dan is het mijn persoonlijkheid en eigen stijl aan de kant zetten. Na The Voice heb ik mezelf anderhalf jaar lang opgesloten bij mijn ouders om mijn muziekstijl te ontdekken. Ik merkte daar dat ik aanleg heb voor het schrijven van nummers. Dat was nieuw voor me; mijn twee eerdere singles schreef ik niet zelf.’
Het campagnenummer van NS schrijven was dan vast een leuke opdracht?
‘Enorm! Ik vind het sowieso heel tof en fijn dat NS jong talent vraagt voor hun campagnes. Je ziet aan de vorige reclames dat het voor sommige artiesten echt een opstapje is geweest in hun carrière.’
Waar gaat het nummer over?
‘Vallen en Opstaan vertelt over een danseres die geblesseerd raakt, terwijl ze voor een heel belangrijke wedstrijd aan het trainen is. Uiteindelijk knokt ze zich keihard terug, om zo snel mogelijk weer op het podium te kunnen staan.’
Past het thema goed bij jou?
‘Heel goed. Mijn nummers zijn altijd persoonlijk en gaan vaak over de mindere kanten van het leven, zoals een heel heftige break-up die ik heb meegemaakt. Ik behandel graag dat donkere, maar ook het lichte dat meestal daarop volgt. Oftewel: vallen en opstaan.’
‘Met mijn nummer wil ik zeggen: het is goed wie je bent’
Ben je tevreden met het nummer?
‘Heel erg. Ik heb het in één dag geschreven. In overleg met NS hebben we de melodie vervolgens iets vrolijker en meer up-tempo gemaakt. Ik ben zelf meer van de duistere pop, en dit is wel echt de andere kant van pop, maar het ligt nog heel dicht bij mezelf. Daar ben ik blij mee.’
Heb je zelf wat met treinreizen?
‘Ik reis elke dag met de trein, dus ja. Naar school, ik zit op De Herman Brood Academie, maar ook naar opdrachten en optredens. Ik heb geen auto, dus ik doe eigenlijk alles met de trein. Vooral 's ochtends vind ik dat heerlijk. Lekker rustig je dag opstarten. En je maakt nog eens wat mee.’
Klinkt spannend, vertel!
‘Ik heb twee leuke verhalen. De ene keer stapte ik een coupé binnen waar een best grote groep mannen een feestje hield. Echt met muziek en zo, heel gezellig. Ze vroegen iedereen om mee te dansen. Ik weet nog dat ik dacht: oké, wow, het is drie uur 's middags, ik zit echt op een heel andere golflengte dan jullie, maar gezellig was het wel. Een andere keer sprak een onbekende vrouw mij aan, en hebben we een half uur zitten praten. Heel leuk, en ook wel bijzonder – zo’n gesprek met een volstrekt vreemde.’
En nu, wat hoop je voor de toekomst?
‘Natuurlijk wil ik graag bekender in Nederland worden, maar ik hoop vooral dat ik mensen kan helpen zich nooit voor zichzelf te schamen. Met mijn nummer wil ik zeggen: het is goed wie je bent. Je ziet nu al dat jonge kinderen door social media enorme druk voelen. Ik hoop dat zij door mijn liedjes denken: Zoë doet het niet mainstream, dan ik ook niet.’
‘In de trein maak je nog eens wat mee, zoals een bijzonder gesprek’
Wie is Zoë?
Wie: Zoë Livay
Leeftijd: 21 jaar
Ken je van: The Voice of Holland 2019 en nummers als Loslaten en Als ik in m'n ogen kijk
Volgen via:
NS (h)erkent jong talent
De nieuwe NS-commercial is net uit en volgt op een reeks commercials waarin jong muzikaal talent naar voren is geschoven om de titelsong te verzorgen. Waarom is muziek zo belangrijk voor NS en waarom viel de keuze dit keer op Zoë Livay? Drie vragen aan Ivo Steffens, directeur commercie bij NS.
NS en muziek – dat klinkt als een goed huwelijk?
‘Ja, dat klopt. NS is er voor iedereen, net als muziek. Zelf koppel ik reizen direct aan muziek luisteren en dat geldt denk ik voor veel mensen. Voor NS is het dan ook een belangrijke pijler, terug te zien in bijvoorbeeld onze stationspiano’s. Je wordt toch meteen vrolijk als je iemand daarop hoort spelen? En ik – die niet kan pianospelen – ook altijd een beetje jaloers, haha.’
Hoe kwamen jullie bij Zoë?
‘Afgelopen twee jaar hebben we natuurlijk allemaal veel veranderingen meegemaakt. Persoonlijk, maar ook op professioneel vlak. Vandaar het thema ‘vallen en opstaan’. Voor het nummer gingen we op zoek naar een artiest die kan raken, iemand waarbij je de impact van al die veranderingen op je leven echt voelt. Toen viel ons oog op Zoë. En natuurlijk ook gewoon omdat ze een heel tof en groot talent is. Dat is voor ons geweldig leuk om mee samen te werken.’
Kan jong talent op NS blijven rekenen?
‘Absoluut. Muziek en reizen zijn heel nauw met elkaar verbonden, maar NS is dat ook met de samenleving en de toekomst. En die toekomst zit hem in jonge mensen, dus daar willen we graag een podium aan blijven bieden. Bovendien is het een leuke aanvulling op ons bedrijf. Dit nummer heeft bijvoorbeeld een rauw randje. Dat is een beetje anders dan we deden met Froukje en MEAU, maar juist dat is leuk, want daardoor blijven we in beweging.’
Tekst: Jansen & Hermsen. Beeld: TBWA\NEBOKO
Deel via:
Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice
Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes
Meer NS
› Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties