8/19
  • Pages
01 Cover
02 Stedengids Leeuwarden
03 NS Flex campagne
04 NS Flex
05 De Wandeling
06 Cultuurtips
07 Advertorial Nijmegen
08 Achter de schermen
09 NS Materieel
10 NS Deals
11 Stedengids Almere
12 Advertorial Almere
13 NS Berichten
14 NS International
15 Advertorial Milieu Centraal
16 Spotlight
17 Exclusief
18 NS International Interrail
19 Service en colofon

Een kijkje in de Kabelstraat:

‘Ik wil hier nooit meer weg’

Je bent je er als reiziger waarschijnlijk niet van bewust, maar in het rijtuig waarmee je reist, zit twintig kilometer aan kabels. En waarschijnlijk weet je ook niet wie ervoor zorgen dat die kabelbundels daar überhaupt zítten. Na het lezen van dit artikel wel.

NS SPOOR achter de schermen Kabelstraat sfeerbeelden

De kabels worden gemaakt door het team van de Kabelstraat in Haarlem, waarvan Elise (27) en Nitesh (32) de ‘eerste bewoners’ zijn. SPOOR krijgt een exclusief kijkje achter de schermen.

De Kabelstraat is een productieafdeling van NS Treinmodernisering, waar medewerkers met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt dagelijks werken aan de productie van kabelbundels. Deze kabels komen vervolgens in 45 dubbeldekstreinen terecht die de komende jaren duurzaam worden gemoderniseerd.

ELISE

Hoe lang werk je hier al?

‘Sinds april, dus nu ruim een jaar. Ik zit bij het tweede groepje dat hier begonnen is.’

En, bevalt het?

‘Ja, ik vind het heel leuk en interessant. En dat had ik niet verwacht! Ik heb hiervoor in winkels en bij een online webshop in een magazijn gewerkt. Dit was echt iets heel anders. Ik wist ook echt niet wat ik moest verwachten toen ik hier naartoe ging, maar ik vind het echt leuk. Dat priegelwerk is wel echt mijn ding.’

Hoe ben je in de Kabelstraat terechtgekomen?

‘Ik werkte eerst ergens anders, maar dat was fysiek veel te zwaar, had ik echt niet moeten doen. Maar ik wilde zo graag werken. Toen ik hiervan hoorde, heb ik gauw ontslag genomen en ben meteen gaan solliciteren.’

Hoe is het team?

‘Heel gezellig. Ik vind het superleuk om naar mijn werk te gaan, en dat heb ik echt nog nóóit gehad. Ik wil hier nooit meer weg!’

Reis je zelf eigenlijk veel met de trein?

Ehm … nou, ik zit wel altijd in de bus, maar nooit in de trein, haha. Ik heb wel als ik een trein zie, dat ik denk: daar ben ik dus mee bezig. Dat vind ik wel geinig.’

NITESH

Wat maakt het werk hier leuk?

‘Ik vind de werkzaamheden allemaal leuk, omdat het elke keer anders is. Er zijn verschillende bundels, en verschillend aansluitmateriaal. De variatie daarin maakt het werk heel afwisselend.’

Houd je meer van het grote werk of het ‘priegelen’?

‘Het fijne werk is wel leuk, maar niet te vaak. Ik kom niet altijd goed tussen de kabels. Eigenlijk zijn de complexe kabels het leukste.’

Ben je een beetje technisch?

‘Ik was eerst lasser, dus technisch? Mwah. Lassen heeft meer met platen dan met kabels te maken. Ik ben gestopt vanwege mijn gezondheid. Uiteindelijk kwam ik via mijn zus, die in Haarlem woont, bij de Kabelstraat terecht.’

Zijn er nog dingen die je hier kan of wil leren?

‘Als er nieuwe werkzaamheden komen, dan wil ik die graag leren. Ik ken ook nog lang niet alle bundels die we hier produceren en heb ze nog niet allemaal gemaakt. Dat zou ook knap zijn, want er zijn driehonderd verschillende bundels.’

Er zijn meer en minder complexe bundels, heb ik net geleerd. Heb jij voorkeur?

‘Ik kies meestal voor de moeilijke bundels, dat vind ik uitdagender, haha.

Zijn er dingen die echt van jouw hand komen?

“Ja, die usb-poorten, die heb ik gemaakt. Dus als je je telefoon oplaadt in de trein, denk dan maar aan mij, haha!’

NS SPOOR achter de schermen Kabelstraat Elise en Nitesh

Waarom de Kabelstraat zo goed bij NS past

NS nam het initiatief voor werkgelegenheidsproject de Kabelstraat samen met de gemeente Haarlem, werkgeversservicepunt Zuid Kennemerland en SpaarneWerkt. Het startsein werd vorig jaar april officieel gegeven door wethouder Floor Roduner van Sociale zaken en Hans Seegers, directeur Treinmodernisering. Het team bestaat inmiddels uit vijftien NS-collega’s.

Prikkelarme omgeving

Het werkt, zegt teammanager Rob Kors. ’We hebben een prikkelarme omgeving gecreëerd, het is rustig en overzichtelijk en de werkprocessen zijn helder. Dat werkt heel goed.’ Er wordt hard gewerkt maar ook gekeken naar wensen en behoefte. Praktijkinstructeur Arnold Veldman: ‘Iedereen kan doseren welk soort werk je aankan en wat je leuk vindt. Daarbij leggen we deadlines niet bij de mensen neer.’ Inleveren op kwaliteit gebeurt nooit. ‘Het is niet zomaar een product dat we neerzetten. De kwaliteit moet gewoon echt honderd procent zijn’, zegt Veldman.

Plek gevonden

NS vindt het belangrijk dat zij een afspiegeling is van de samenleving en dat in alle lagen van de organisatie blijft. Ook wil NS een inclusieve werkgever zijn, met een divers personeelsbestand. Deze houding zie je terug in de Kabelstraat. Projectleider Joost Glaubitz: ‘De bedoeling van inclusiviteit is ook dat mensen binnen het bedrijf op een plek terechtkomen waar ze willen zijn. Die plek hebben de meesten hier gevonden en dat vind ik geweldig om te zien.’

Ook werken bij NS?

Bekijk de vacatures

Bij Treinmodernisering Haarlem wordt gewerkt aan het verbeteren en moderniseren van treinen

Meer informatie

Tekst: Jansen & Hermsen. Beeld: De Beeldredaktie / Jean Pierre Jans

Bekijk ook:

NS MATERIEEL

Lees verder

MET DE TREIN DOOR EUROPA

Lees verder

NS FLEX CAMPAGNE

Lees verder

NS MATERIEEL

Lees verder

MET DE TREIN DOOR EUROPA

Lees verder

NS FLEX CAMPAGNE

Lees verder

Deel via:

Direct naar... › NS Flex › Reisinformatie › NS Zakelijk › Klantenservice

Onze producten › Kaartjes & Toeslagen › Abonnementen › Deur tot deur › Dagje uit › Internationale treinkaartjes

Meer NS

› Over NS › Werken bij NS › Mobiliteitsadvies › Nieuws › Prestaties


› Disclaimer › Privacy › Cookies › Bedrijfsinformatie › Voorwaarden en folders