LARA

'Af en toe een dagje naar het werk, bevalt heel goed'

FRANK

'We letten op elkaar en geven elkaar de ruimte'

DEEMER

'De trein is mijn favoriete vervoermiddel'

‘Mijn werkgever heeft een rooster gemaakt: elke even week ga ik naar mijn werk’

Tessa van Oost (26) besteedt zijn vrije tijd aan vrijwilligerswerk voor Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (SIED). In opdracht van hen schrijft hij een boek over het 100-jarig bestaan van station Deventer. ‘Als kind was ik al gefascineerd door stations. Het denderen van de trein boven een tunnel, spannend vond ik dat! Het boek komt ogebouw is in al diemoedelijk eind jaren zestig vervangen door p 25 april uit en op diezelfde dag wordt het station feestelijk “geopend”. Destijds kon dit niet, omdat het land toen net uit de Eerste Wereldoorlog kwam en in recessie zat. Het een eenvoudiger uurgebouw is in al diemoedelijk eind jaren zestig vervangen door werk. Ik heb contact opgenomen met de NS en zij waren enthousiast over de vondst. Dat leidde ertoe dat ze twee jaar geleden de huidige retroklok op de gevel van het station plaatsten. Als ik nu de trein pak, kijk ik met andere ogen naar station Deventer. Ik let veel meer op de details.’ sied.nl/station

‘Met je fiets in de trein is tijdelijk niet mogelijk. Dat neemt gewoon teveel plek in’

Frank de Vries (26) besteedt zijn vrije tijd aan vrijwilligerswerk voor Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (SIED). In opdracht van hen schrijft hij een boek over het 100-jarig bestaan van station Deventer. ‘Als kind was ik al gefascineerd door stations. Het denderen van de trein boven een tunnel, spannend vond ik dat! Het boek komt op 25 april uit en op diezelfde dag wordt het station feestelijk “geopend”. Destijds kon dit niet, omdat het land toen net uit de Eerste Wereldoorlog kwam en in recessie zat. Het gebouw is in al die jaren amper veranderd. Je ziet nog veel mooie details, waaronder de tegeltableaus waarop de functies van ruimtes staan. Voor het verhaal interview ik oud-werknemers en spit ik de archieven van NS en Deventer door. Daar komen leuke ontdekkingen uit voort. Zo zag ik op oude foto’s dat er boven de hoofdingang van oorsprong een veel grotere klassieke stationsklok hing. Deze klok is vermoedelijk eind jaren zestig vervangen door een eenvoudiger uurwerk. Ik heb contact opgenomen met de NS en zij waren enthousiast over de vondst. Dat leidde ertoe dat ze twee jaar geleden de huidige retroklok op de gevel van het station plaatsten. Als ik nu de trein pak, kijk ik met andere ogen naar station Deventer. Ik let veel meer op de details.’ sied.nl/station

‘Ik had net mijn auto van de hand gedaan.
Dus ik moet wel met de trein. Prima!’

Tessa van Oost (26) besteedt zijn vrije tijd aan vrijwilligerswerk voor Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (SIED). In opdracht van hen schrijft hij een boek over het 100-jarig bestaan van station Deventer. ‘Als kind was ik al gefascineerd door stations. Het denderen van de trein boven een tunnel, spannend vond ik dat! Het boek komt ogebouw is in al diemoedelijk eind jaren zestig vervangen door p 25 april uit en op diezelfde dag wordt het station feestelijk “geopend”. Destijds kon dit niet, omdat het land toen net uit de Eerste Wereldoorlog kwam en in recessie zat. Het een eenvoudiger uurgebouw is in al diemoedelijk eind jaren zestig vervangen door werk. Ik heb contact opgenomen met de NS en zij waren enthousiast over de vondst. Dat leidde ertoe dat ze twee jaar geleden de huidige retroklok op de gevel van het station plaatsten. Als ik nu de trein pak, kijk ik met andere ogen naar station Deventer. Ik let veel meer op de details.’ sied.nl/station