MEESTGESTELDE VRAGEN

NS helpt je verder

In dit artikel vind je de meestgestelde vragen over verantwoord en goed voorbereid reizen met de trein.

Verantwoord reizen met de trein

Iedereen is welkom in de trein, of je nu naar je werk reist of een stedentrip maakt. Als we rekening houden met elkaar, kunnen we weer vaker op stap.

1

1

Wat kan ik doen om veilig op reis te gaan?

Met stip op één: vermijd drukte en reis als het kan buiten de spits. Op die manier maken we het voor iedereen prettiger om te reizen. Twee: volg de aanwijzingen in de stationshal en op de perrons, zoals looproutes en markeringen om afstand te houden. Drie: let erop dat je op het station en in de trein zo weinig mogelijk aanraakt. En vier: houd voldoende afstand, ook bij het in- en uitstappen. Dat is een moment waarop mensen vaak samendrommen.

2

2

Waarom is een mondkapje verplicht in de trein?

De regel is dat we 1,5 meter afstand houden. In de trein kan dat vaak niet. Daarom is het mondkapje verplicht, voor reizigers vanaf 13 jaar. Dit geldt voor al het openbaar vervoer. Dus ook in de vervangende bussen die we inzetten bij een storing of werkzaamheden. Het maakt de reis veiliger voor iedereen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het aanschaffen en dragen van het mondkapje. Ze zijn onder andere te koop bij de kiosks op de stations. Je doet het mondkapje op voordat je instapt. Als je uitgestapt bent, mag het weer af. Buiten de trein houd je 1,5 meter afstand. Wil je in de trein iets eten of drinken? Dan mag het mondkapje kort af, maar beperk dit zo veel mogelijk.

3

Hoe zorgen jullie ervoor dat reizigers hun mondkapje dragen?

We wijzen reizigers op verschillende manieren op de verplichting om mondkapjes te dragen. In alle stations en in de treinen zijn posters en stickers aangebracht over de veiligheidsregels. Onze medewerkers op de perrons en in de trein houden toezicht op het dragen van de mondkapjes bij het reizen. Als we zien dat iemand het mondkapje niet of niet correct draagt, spreken we deze persoon hierop aan. In een uiterst geval kunnen we een boete van € 95,- opleggen.

3

4

Kunnen jullie geen langere treinen inzetten voor extra ruimte?

Het is lang niet altijd mogelijk om treinen te verlengen. Een trein kan bijvoorbeeld nooit langer zijn dan het kortste perron waar hij moet stoppen. Op veel trajecten rijden onze treinen al op de maximale lengte. Het komt ook voor dat een geplande – lange – trein uitvalt door een storing of werkzaamheden. Dan kan het zijn dat er een kortere trein komt voorrijden.

4

Goed voorbereid op reis

Reis gepland? Check! Mondkapje mee? Check! En hoe zit het met reisassistentie en mag de fiets mee in de internationale trein?

1

1

Kan ik gebruikmaken van Groepstickets?

Ook Groepstickets zijn weer te koop. Je kunt ze gebruiken om met korting met een groep van 4-7 personen te reizen. De tickets zijn niet geldig in de ochtend- en middagspits. Je kiest hiermee dus automatisch voor reizen in de (minder drukke) daluren. Zo help je mee aan het spreiden van reizigers over de dag. Maakt je groep geen deel uit van hetzelfde huishouden? Let dan even op dat jullie buiten de trein een onderlinge afstand van 1,5 meter horen te houden.

2

2

Vanwege een beperking heb ik reisassistentie nodig. Is die er?

NS Reisassistentie is net als altijd beschikbaar. Als je een motorische beperking hebt, kunnen we je helpen met het in-, uit- of overstappen. Heb je een visuele beperking, dan kunnen we je begeleiden op je weg door het station. Onze medewerker zal bij het verlenen van de assistentie steeds een mondkapje dragen. We willen je vragen om dit tijdens jullie contact ook te doen (dus ook buiten de trein, ook al is dit niet verplicht). Dit omdat we bij het assisteren niet altijd 1,5 meter afstand kunnen houden. We beperken het fysieke contact wel zo veel mogelijk. Zo zorgen we dat het veilig is voor jou en voor ons. Als je een Mijn NS-account hebt, kun je daar een ‘reisassistentieprofiel’ aanmaken met gegevens zoals je hulpmiddel en je contactpersoon. Via het account boek je eenvoudig een reis met assistentie. Je kunt NS Reisassistentie ook aanvragen via de NS-app of via tel. (030) 23 57 822.

3

3

Mag mijn fiets mee in de internationale trein?

Net als in de binnenlandse treinen kan je fiets ook meereizen in de internationale trein. De verschillende internationale verbindingen hanteren elk hun eigen regels voor fietsvervoer. Soms kan je fiets bijvoorbeeld alleen gedemonteerd mee. Op nsinternational.nl vind je meer informatie over de regels in de trein waarmee je wilt reizen. Als je voorafgaand aan je internationale reis ook een binnenlandse trein gebruikt, is het verstandig om je reis met fiets te registreren via de Aanmeldservice van NS. Dan zie je meteen wat de verwachte drukte is in de trein.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact op met NS Klantenservice. We helpen je graag.

‘Fijn dat reizigers er weer op uit gaan’

Stel je een vraag via Facebook of Twitter? Goede kans dat Benny Gerrets (27) van NS-webcare je aan een antwoord helpt. ‘Om 07.00 uur zit ik al achter het scherm om de vragen van reizigers te beantwoorden. Het leuke van social media is dat je mensen snel én persoonlijk helpt. Iemand wil zijn abonnement omzetten vanwege een nieuwe baan? Dan kun jij hem succes wensen op z’n eerste werkdag. Daar doe ik het voor. In coronatijd was het superstil in de trein, maar bij webcare werden we overspoeld met vragen. Ik heb nog nooit zóveel abonnementen stopgezet of omgezet, tickets geannuleerd en mensen gerustgesteld dat de trein veilig was. Gelukkig hadden mensen alle begrip dat een reactie soms even op zich liet wachten. Eén contact is me bijgebleven: met een ernstig zieke reizigster die voor een consult naar het ziekenhuis moest. Ze dacht dat ze niet met de trein mocht. Gelukkig had haar ziekte niets te maken met corona. Ik kon haar vertellen dat ze de trein mocht gebruiken. Het is heel fijn dat reizigers er nu weer op uit gaan. Toch hoop ik dat iedereen zich aan de regels houdt, zodat het veilig blijft. We krijgen best veel reacties op het mondkapje: is zo’n kapje echt nodig? Dan zeg ik: hou vol, we doen het voor elkaar.’

Tekst: Bas Popkema

Deel via:

Je abonnement pauzeren?

Met NS Flex kun je maandelijks je korting wijzigen. Lekker flexibel!

Lees meer