De nieuwe dienstregeling van 2022:

‘Een puzzel waar we jaren aan werken’

Stel je voor: je gaat naar het station wanneer het jou uitkomt en daar gaat dan altijd binnen tien minuten een trein richting jouw bestemming. Dat is onze toekomstdroom. Met de nieuwe dienstregeling nemen we een belangrijke stap in die richting. Vanaf half december 2021 kunnen duizenden reizigers namelijk rekenen op meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen.

De wijzigingen in de nieuwe dienstregeling zijn de grootste sinds jaren. De opvallendste uitbreidingen zijn de nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam – Schiphol en Schiphol – Nijmegen. Iedere tien minuten gaat daar doordeweeks een Intercity rijden, zes treinen per uur dus. Ook gaan er in de ochtend- en avondspits meer treinen rijden tussen Leiden – Utrecht en tussen Haarlem – Alkmaar. En tussen Dordrecht – Rotterdam kun je straks op werkdagen tussen 7-19 uur maar liefst zes keer per uur met de Sprinter mee.

Meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen

In het weekend wordt het reizen met de trein ook makkelijker. Het aantal Sprinters tussen Uitgeest – Amsterdam Centraal wordt verdubbeld en tussen Driebergen-Zeist – Breukelen gaan er straks vier Sprinters per uur, in plaats van twee. In Zeeland gaat een extra Sprinter rijden, waardoor één van de twee Intercity’s op minder tussenstations hoeft te stoppen. Hierdoor wordt de reistijd tussen Zeeland en Rotterdam tot meer dan vijftien minuten korter.

Internationale aanpassingen

Reis je regelmatig met de internationale trein? Ook dan kunnen de wijzigingen effect hebben op je planning. De Intercity Brussel rijdt straks zestien keer per dag tussen Amsterdam – Brussel. Deze trein rijdt dan niet meer vanaf Den Haag HS. En de nachttrein, de ÖBB Nightjet, krijgt er een bestemming bij: Zürich.

Vanaf 2022 nog aantrekkelijker naar Disneyland Paris met de trein

Een bezoek aan Disneyland Paris is vanaf 2022 nog aantrekkelijker met de trein. De Thalys naar het nabijgelegen treinstation Marne-la-Vallée – Chessy is dan namelijk weer terug in de dienstregeling. Elke vrijdag en zaterdag rijdt de Thalys vanuit Nederland via Airport Charles de Gaulle naar Marne-la-Vallée –Chessy.

De foto is genomen vóór de nieuwe maatregelen van 6 november.

Het effect van de wijzigingen op jouw reis

Voor veel reizigers wordt vanaf 12 december hun reis sneller of makkelijker. Doordat er eind dit jaar zoveel verandert, kan het natuurlijk ook betekenen dat jouw trein niet meer op hetzelfde tijdstip vertrekt, je reistijd op sommige trajecten juist wat langer wordt of er geen rechtstreekse trein meer naar je eindbestemming gaat. Ook kunnen de veranderingen invloed hebben op het vervolg van je reis met bijvoorbeeld de bus, tram en/of metro. Rien de Korte is als productmarkt-manager Netwerkontwikkeling & Ontwerp medeverantwoordelijk voor de nieuwe dienstregeling: ‘Bij het maken van de dienstregeling kijken we constant naar de balans tussen de voordelen en de nadelen voor reizigers, maar ook naar wat dit betekent voor machinisten en conducteurs, de infrastructuur, andere vervoerders en regionale en landelijke overheden. Alles moet met elkaar kloppen en dat is een hele puzzel waar we jaren aan werken.’

‘Met de veranderingen van nu zijn we zo’n tien jaar geleden begonnen’

Testen van de nieuwe dienstregeling

De uitbreidingen van deze nieuwe dienstregeling brengen achter de schermen dus grote veranderingen met zich mee. Om ervoor te zorgen dat alle treinreizen straks zo soepel mogelijk verlopen, testen NS en ProRail dit jaar de nieuwe tienminutentreinen. Rien: ‘Voor we van start kunnen, is het ontzettend belangrijk om te testen of het allemaal inderdaad werkt zoals we het bedacht hadden. Na elke testdag kijken we wat er de week erna beter kan. We kijken naar de reacties van reizigers, maar ook naar de nauwkeurigheid van machinisten en conducteurs: stoppen ze op de juiste plaats langs het perron, fluiten en vertrekken ze op de seconde nauwkeurig? En wat kunnen wij nog aan de communicatie verbeteren om de reis voor iedereen zo soepel mogelijk te laten verlopen?’ De testdagen vinden sinds 8 september elke woensdag plaats tot en met 8 december met de tienminutentreinen tussen Rotterdam – Schiphol – Nijmegen.

In de toekomst reizen zonder spoorboekje

In 2018 ging de eerste tienminutentrein van start als onderdeel van het doel om straks spoorboekvrij (oftewel zonder reisplanner) te kunnen reizen. De nieuwe tienminutentrajecten zijn een aanvulling op de bestaande tussen Eindhoven – Amsterdam en Amersfoort – Utrecht. Dit is dus nog maar het begin. Rien: ‘Met de veranderingen die we nu doorvoeren, zijn we zo’n tien jaar geleden al begonnen. En we denken nu al ver de toekomst in. Alles wat we veranderen om een betere dienstregeling te maken, heeft weer invloed op iets anders. Zo moet het spoor bijvoorbeeld klaar zijn om meer treinen te kunnen laten rijden, zijn er soms extra perrons nodig en moesten diverse overwegen vervangen worden door tunnels.’

Benieuwd naar de verbeteringen?

Wil je weten wat de veranderingen vanaf 12 december voor jou betekenen? Bekijk dan de belangrijkste verbeteringen in de dienstregeling.

Tekst: Marleen Bontekoe. Beeld: AfdelingBeeld.nl

Deel via: