Werken aan de dienstregeling is een jongensdroom die uitkomt

Als jongetje fietste Thijs al nieuwsgierig van verkeerslicht naar verkeerslicht: hoe werkt dat systeem van verkeer nou precies? Die vraag mag hij nu stellen als spin in het web van de dienstregeling bij NS.

In deze video vertellen Thijs en zijn collega Mariëlle over wat hun banen als Productmanager Specificeren en Productmanager Noordvleugel bij NS inhouden.

Dienstregeling van NS

‘In het buitenland ga ik altijd even kijken bij het lokale station of langs het spoor: ik heb iets met treinen. De dynamiek van mobiliteit vind ik fascinerend, vooral het idee dat je zorgt dat mensen van A naar B kunnen komen met uiteenlopende reismotieven. Hier bij NS zit ik dan ook helemaal op mijn plek! Ik werk als Productmanager Specificeren bij Netwerkontwikkeling en -ontwerp, waar de dienstregeling gemaakt wordt.

Beste dienstregeling van Nederland

Met honderden collega’s werk ik aan de beste dienstregeling voor Nederland. We bekijken natuurlijk vooraf hoeveel reizigers we op trajecten verwachten. Om het aantal verwachte reizigers goed in te schatten, worden modellen, cijfers en onderzoeken gebruikt. In het voorspellen van het verwachte aantal reizigers houden we met veel dingen rekening, zoals met feestdagen, vakanties, evenementen en de mogelijkheid dat er mooie warme dagen komen waarop mensen graag reizen. Door de inzet en lengte van treinen zo goed mogelijk af te stemmen op het aantal verwachte reizigers, werken we aan een betaalbaar treinproduct. De treinen rijden we natuurlijk voor en door heel Nederland. Er zijn veel verschillende partijen die daarmee gemoeid zijn. Zo wil elke stad wel een intercity-stop, hebben reizigers en consumentenorganisaties wensen en stelt de landelijke overheid als onze opdrachtgever ook eisen aan het treinvervoer

De waarde voor de klant is belangrijk

Al deze wensen komen bij mijn afdeling bij elkaar. Wij wegen deze af. Daarbij kijken we vanuit een driehoek, die bestaat uit ‘klantwaarde’ (hoeveel reizigers profiteren ervan?), ‘rendement’ (blijven treinkaartjes betaalbaar?) en ‘uitvoering’ (kan het?). Mijn team focust met name op het eerste, de waarde voor de klant. Mijn werk bestaat uit veel gesprekken voeren, vragen stellen, uitleggen en communiceren over wat we doen met de dienstregeling en welke keuzes we maken.

Dienstregeling maken is een puzzel

Het maken van een dienstregeling is een grote puzzel, waar we dan ook al lang van tevoren mee beginnen. We denken tientallen jaren vooruit al na over welke infrastructuur we nodig denken te hebben. Twee jaar van tevoren beginnen we met de dienstregeling zelf. Kort voor de dag van uitvoering grote aanpassingen doen is lastig vanwege de complexiteit: als we een aanpassing maken, heeft dit gevolgen voor de rest van de puzzel. Dit maakt het maken van een dienstregeling in coronatijd uitdagender. Kort van tevoren is er veel meer bekend over het verwachte aantal reizigers, maar zijn de mogelijkheden om grote aanpassingen te doen beperkt. Dit doet een beroep op onze creativiteit en flexibiliteit.

Meer strandtreinen in zomermaanden

Ik ben een spin in het web van stakeholders, ook binnen NS. Zo heb ik met een collega gewerkt aan een aangepaste zomerdienstregeling voor deze zomer, omdat we vorig jaar merkten dat er met name in de avonduren meer vraag was naar extra strandtreinen naar Zandvoort en in de ochtend juist minder. Daarover hebben we contact met veel afdelingen binnen NS om een zo goed mogelijke dienstregeling te maken. We weten natuurlijk pas kort van tevoren hoe het weer gaat zijn, extra treinen zijn alleen nodig bij goed strandweer. Daarom hebben we intensief contact met de afdeling Besturing Operatie, over de uitvoering van de treinritten. Kunnen we minder treinen laten rijden bij regen, in plaats van extra treinen bij mooi weer? Zo borgen we dat er altijd voldoende capaciteit is bij mooi weer.

NS medewerker en mobiel

Plan je reis gemakkelijk van deur tot deur met de NS-app.

Afstemming met collega’s van andere afdelingen binnen NS

Ook mijn collega’s van Stakeholder Management zijn hierin belangrijk: zij kunnen bijvoorbeeld klachten krijgen van omwonenden als deze vaker voor spoorbomen moeten wachten en geluidsoverlast ervaren van extra treinen. Al dit soort belangen nemen we mee in onze afwegingen, we zijn een maatschappelijk bedrijf. Verder hebben we ook contact met de afdeling Commercie om de gewijzigde dienstregeling te communiceren aan onze reizigers. Verder moeten we er in onze dienstregeling natuurlijk ook rekening mee houden dat treinen moeten worden onderhouden en schoongemaakt en treinen die niet rijden moeten ergens opgesteld kunnen worden. Er komt dus veel bij kijken: het plannen van treinen is een complex proces!

Uren op het kruispunt

Als kind legde ik thuis netwerken aan met mijn miniatuurtreinen en speelgoedauto’s. Of ik fietste van verkeerslicht naar verkeerslicht: wanneer springt het op groen en valt er een systeem in te ontdekken? Toen ik oud genoeg was voor een eigen strippenkaart ging ik graag naar plekken in Rotterdam waar alles samenkomt om urenlang te kijken hoe treinen, bussen, metro’s en trams door elkaar reden. Hoe werkt dit allemaal? Ik wilde de logica begrijpen en bedacht tegelijk hoe het misschien beter zou kunnen. Dit is precies wat ik nu doe in mijn werk, dit past zo goed bij me.

Fascinatie voor mobiliteit

Je zou denken dat ik van jongs af aan wist dat ik iets met mobiliteit wilde, maar niets is minder waar: ik had nooit de link gelegd dat ik iets met mijn fascinatie voor mobiliteit kon doen in werk of studie! Ik kom uit een ondernemersfamilie en het leek logisch om na de middelbare school economie te studeren. Ik heb verschillende banen gehad en werkte fulltime als grafisch vormgever, maar wist dat ik niet op mijn plek zat.

Opleiding Mobiliteit

Mijn zus begeleidt mensen in hun loopbaan, zij vertelde dat het kan helpen om te denken aan wat je als kind leuk vond om een richting te vinden die bij je past. Nou, dat was niet moeilijk om te bedenken natuurlijk. Pas toen kwam ik erachter dat er zoiets als de opleiding Mobiliteit aan de BUas in Breda bestond. Dat ging ik studeren, mijn afstudeerstage deed ik bij NS en de rest is geschiedenis!’

Wil je ook bijdragen aan het bereikbaar houden van Nederland?

Tekst: Janneke Grootings. Beeld: Petra Hoogerbrug. Video: Remco Havinga & Chris Vijn

Deel via: