Een mondkapje is verplicht in het museum. Voor de foto mocht die even af.

DE FAVORIETE KUNSTWERKEN VAN

JUDIKJE KIERS,

DIRECTEUR AMSTERDAM MUSEUM, AMSTERDAM

Judikje Kiers is directeur van het Amsterdam Museum, het stadsmuseum van onze hoofdstad. Je vindt hier duizenden kunstwerken en voorwerpen die samen het verhaal van Amsterdam vertellen. In SPOOR vertelt Judikje waarom ‘Gezicht op Amsterdam in vogelvlucht’ haar favoriete kunstwerk is.

Favoriet: Gezicht op Amsterdam in vogelvlucht Door: Cornelis Anthonisz Gemaakt in: 1538 Afmeting en materiaal: 116 x 159 cm, olieverf op paneel Bijzonder: Oud stadsbezit

Plattegrond van Amsterdam

‘Je ziet het stadje Amsterdam. In 1538, bijna 500 jaar geleden, nog klein, met een bescheiden rol. Een eeuw later is dat totaal anders. Het inwonertal gaat in honderd jaar tijd van 12.000 naar meer dan 100.000. Deze plattegrond laat zien dat het al een dynamische havenstad is, een stad vol ondernemingslust. Kijk, het hele IJ – onderaan, waar nu het Centraal Station is – ligt vol met schepen, net als het Damrak – allemaal water toen. De handel begint op gang te komen, ook overzee. Hier zie je het uitgangspunt voor die sprong de wereld in, naar wat Amsterdam nu nog steeds is: een wereldstad. De schilder, een ervaren kaartenmaker, koos een perspectief dat hij niet kon kennen: het vogelvluchtperspectief. Er waren natuurlijk nog geen drones, geen wolkenkrabbers; hij heeft waarschijnlijk metingen gecombineerd met het uitzicht vanaf kerktorens. Daar moest hij het mee doen, ontzettend knap. Dit had nog niemand vóór hem zo gedaan.

Binnenstad van Amsterdam

Cornelis was heel accuraat en de binnenstad van Amsterdam is opvallend intact gebleven: je kunt nog steeds zo lopen als op zijn schilderij. En dat is precies wat je als museum wilt bereiken: bezoekers bewust maken, het verleden verbinden met nu. Je kunt alle huisjes onderscheiden, je herkent de Oude en de Nieuwe Kerk, maar ook het weeshuis waarin het Amsterdam Museum gevestigd is. Je kunt door de plattegrond ‘wandelen’, een soort tijdreis maken. Je voelt de bedrijvigheid van de stad. Het was ook de functie van dit werk. Het hing in het stadhuis als een vorm van stadsmarketing. Het vertelde bezoekers: kijk, deze stad, goed ommuurd met een grote binnenhaven en veel schepen, hier gebeurt het.

Immigranten in Amsterdam

Toen was de stad nog katholiek; het wemelde van de kloosters. In 1578 werd Amsterdam protestants maar ieder was hier vrij te geloven wat hij of zij wilde, uniek in Europa. Het was naast de handel een reden voor de enorme stroom aan immigranten. Ook dát tekent de stad. Nog steeds. En ook dat willen we laten zien.

Amsterdam Museum

We zitten in een historisch gebouw met prachtige binnenplaatsen, een oase in de binnenstad. Je komt hier tot rust en je raakt geïnspireerd: het verleden ís er gewoon nog. En als het even niet anders kan, is er online ook veel te beleven bij ons. Er is veel behoefte aan het delen van ervaringen in de nu soms zo stille stad. Dat uitwisselen van indrukken hóórt bij een museum. En dat blijkt ook digitaal heel goed te kunnen zoals we bijvoorbeeld laten zien met de tentoonstelling Corona in de stad, te zien op coronaindestad.nl.’ Bekijk ook de vlog van Judikje over de plattegrond van Amsterdam.

DE FAVORIETE KUNSTWERKEN VAN

JUDIKJE KIERS,

DIRECTEUR AMSTERDAM MUSEUM, AMSTERDAM

Een mondkapje is verplicht in het museum. Voor de foto mocht die even af.

Plattegrond van Amsterdam

‘Je ziet het stadje Amsterdam. In 1538, bijna 500 jaar geleden, nog klein, met een bescheiden rol. Een eeuw later is dat totaal anders. Het inwonertal gaat in honderd jaar tijd van 12.000 naar meer dan 100.000. Deze plattegrond laat zien dat het al een dynamische havenstad is, een stad vol ondernemingslust. Kijk, het hele IJ – onderaan, waar nu het Centraal Station is – ligt vol met schepen, net als het Damrak – allemaal water toen. De handel begint op gang te komen, ook overzee. Hier zie je het uitgangspunt voor die sprong de wereld in, naar wat Amsterdam nu nog steeds is: een wereldstad. De schilder, een ervaren kaartenmaker, koos een perspectief dat hij niet kon kennen: het vogelvluchtperspectief. Er waren natuurlijk nog geen drones, geen wolkenkrabbers; hij heeft waarschijnlijk metingen gecombineerd met het uitzicht vanaf kerktorens. Daar moest hij het mee doen, ontzettend knap. Dit had nog niemand vóór hem zo gedaan.

Binnenstad van Amsterdam

Cornelis was heel accuraat en de binnenstad van Amsterdam is opvallend intact gebleven: je kunt nog steeds zo lopen als op zijn schilderij. En dat is precies wat je als museum wilt bereiken: bezoekers bewust maken, het verleden verbinden met nu. Je kunt alle huisjes onderscheiden, je herkent de Oude en de Nieuwe Kerk, maar ook het weeshuis waarin het Amsterdam Museum gevestigd is. Je kunt door de plattegrond ‘wandelen’, een soort tijdreis maken. Je voelt de bedrijvigheid van de stad. Het was ook de functie van dit werk. Het hing in het stadhuis als een vorm van stadsmarketing. Het vertelde bezoekers: kijk, deze stad, goed ommuurd met een grote binnenhaven en veel schepen, hier gebeurt het.

Immigranten in Amsterdam

Toen was de stad nog katholiek; het wemelde van de kloosters. In 1578 werd Amsterdam protestants maar ieder was hier vrij te geloven wat hij of zij wilde, uniek in Europa. Het was naast de handel een reden voor de enorme stroom aan immigranten. Ook dát tekent de stad. Nog steeds. En ook dat willen we laten zien.

Amsterdam Museum

We zitten in een historisch gebouw met prachtige binnenplaatsen, een oase in de binnenstad. Je komt hier tot rust en je raakt geïnspireerd: het verleden ís er gewoon nog. En als het even niet anders kan, is er online ook veel te beleven bij ons. Er is veel behoefte aan het delen van ervaringen in de nu soms zo stille stad. Dat uitwisselen van indrukken hóórt bij een museum. En dat blijkt ook digitaal heel goed te kunnen zoals we bijvoorbeeld laten zien met de tentoonstelling Corona in de stad, te zien op coronaindestad.nl.’ Bekijk ook de vlog van Judikje over de plattegrond van Amsterdam.

3 andere favoriete kunstwerken van Judikje Kiers

image

'Verscholen op de wallen, zoiets prachtigs'

De zolderkerk (Museum Ons’ Lieve Heer Op Solder), Oudezijds Voorburgwal, Amsterdam

image

'Onwaarschijnlijk precies, fascinerend en leuk'

Het weefsel der mensheid, Carlijn Kingma, 2020, 110 x 150 cm, pen op papier, Rijksmuseum Twenthe

image

'Heerlijk museum en dit is een zeldzaam juweeltje'

Het puttertje, Carel Fabritius, 1654, 34 x 23 cm, olieverf op paneel, Mauritshuis Den Haag

Tekst: Manon Wigny. Beeld: Ernie Enkelaar, Het weefsel der mensheid,Carlijn Kingma Collectie Rijksmuseum Twenthe. Aangekocht met een bijdrage uit de Collectieprogramma’s van het Mondriaan Fonds, Ons’ Lieve Heer op Solder, OLHOS. Museum Amstelkring. Oudezijds Voorburgwal Fotograaf Arjan Bronkhorst, Carel Fabritius, Het puttertje, 1654. Mauritshuis, Den Haag

Deel via:

Direct naar...

NS Flex Reisinformatie NS Zakelijk Klantenservice

Sociale media

Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn