ELKE SECONDE EEN ANDER UITZICHT

Achter de schermen bij machinist Nadia

Machinist Nadia de Jong (21) gloeit van trots als ze in haar uniform door de stationshal loopt. Een week nadat ze haar opleiding afrondde, bracht ze al zelfstandig een trein van A naar B. Nadia vertelt over haar werkdag, die geen dag hetzelfde is.

Vrouwelijke machinist kijkt uit trein

Machinist bij NS

‘Drie weken ben ik nu al zelfstandig machinist en ik vind het echt superleuk. Deze baan past bij mij, omdat ik van rust en alleen werken hou. En het is gevarieerd werk. Elke dag is anders: het soort dienst, het landschap, het type reiziger. Mijn vriend is ook machinist, hij snapt precies wat ik bedoel.

Werkdag als machinist

Mijn werkdag begint thuis, als ik mijn uniform aandoe. Dan meld ik mij ‘in dienst’ bij NS en ga ik naar mijn standplaats Gouda. Daar print ik mijn dienstkaartje uit en klets ik bij met collega’s in het personeelsverblijf. Daarna ga ik naar de trein en controleer ik die terwijl ik langsloop. Eenmaal in de cabine maak ik de trein gereed en stel ik mijn treinnummer in, zodat de treindienstleider en ik elkaar kunnen bereiken. De tekst gaat na de video verder.

Dat Nadia een bijzondere baan heeft, blijkt wel uit deze video.

Sein veilig

Als het sein op veilig staat, sluit ik de deuren; er zit geen conducteur op mijn trein, dus ik ben ook chef trein. Ik sluit de deuren via mijn spiegels, stel de snelheid in, los de parkeer-rem en dan ga ik rijden, op naar Alphen aan den Rijn! Tijdens de rit concentreer ik me op het spoor: ik volg de seinen op die langs het spoor staan en houd rekening met de weersomstandigheden. Elke trein rijdt en remt anders, dus het is belangrijk dat ik hierop anticipeer.

Muziek in de trein

Afleidende middelen zoals muziek zijn niet toegestaan en ik heb alleen contact met de treindienstleider of andere spoorcollega’s. Meer heb ik ook niet nodig, want ik geniet van het landschap. Ik zie de zon boven de weilanden opkomen of ondergaan. Elke seconde heb ik een ander uitzicht! Dat kunnen niet veel mensen zeggen.

3.310

machinisten in Nederland

3

opleidingsinstituten in Nederland bieden de opleiding tot machinist, in samenwerking met NS: ROC van Twente, ROC van Amsterdam en STC-Group Rotterdam.

49

is de gemiddelde leeftijd van alle machinisten in Nederland

Gastvrij naar reizigers

Omroepen van de stations is niet nodig, dat doet de trein zelf. Wel roep ik om als ik bijvoorbeeld voor een rood sein sta. Ik probeer altijd zo leuk mogelijk om te roepen, ik vind het belangrijk om gastvrij te zijn naar mijn reizigers.

Einde van de werkdag

Als mijn dienst erop zit, hoef ik alleen de trein goed geremd neer te zetten. Behalve als ik een late dienst heb, dan check ik of de trein leeg is en sluit ik de trein af. Ik heb een baan met veel verantwoordelijkheid, ik maak zelf keuzes zoals hoe om te gaan met gladheid of storingen en moet bijvoorbeeld kunnen reanimeren met een AED als dat nodig is. Dan meld ik mij uit dienst bij NS. Tenminste, als ik dat niet vergeet … en anders is er gelukkig altijd nog mijn vriend om me er deze eerste weken aan te herinneren!’

Vrouwelijke machinist

Wil je ook bijdragen aan het bereikbaar houden van Nederland? De reis van morgen begint bij jou.

Tekst: Janneke Grootings. Beeld: Petra Hoogerbrug, Visagie: Tynke Jeeninga

Deel via:

Bekijk ook:

INTERVIEW MARJAN RINTEL

7x UIT EN THUIS

NS BERICHTEN

Direct naar...

NS Flex Reisinformatie NS Zakelijk Klantenservice

Sociale media

Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn